Boende

Boendestörningssituationer

Övriga husinvånare ska beaktas för att boendetrivseln ska kunna garanteras. Det lönar sig att meddela boenden som orsakat störningen om störningen och vid behov meddela AUS om återkommande störning.
Ihmiset asunnossa puhuu kovaan ääneen

Största delen av ljuden som hörs från grannarna är ljud som hör till det normala livet, och kan inte begränsas. Om grannens ljud stör så lönar det sig att diskutera saken med grannen.

Boende ska beakta att boendeljud även kan höras från huset nattetid. Normala boendeljud är bland annat dusch nattetid och övriga liknande ljud från sedvanlig rörelse eller barns lek dagtid. 

Tips: Beakta när du planerar en egen fest att du meddelar övriga boende om det, till exempel med en lapp.

Musiikkia soi, alakerrassa yritetään nukkua

Återkommande högljutt skrikande eller spelande av musik i bostaden, festande mitt i natten eller övrigt högljutt väsnande i bostaden är däremot oljud som det lönar sig att ingripa i. Övrigt störande liv  såväl i bostaden som i husets allmänna utrymmen och på gårdsområden är inte tillåtet oberoende av om det sker natt- eller dagtid.

Störande liv kan till exempel vara pianospelande som fortsätter flera timmar om dagen, hundars fortsatta skällande eller spelande av musik på hög volym.  I Ordningsreglerna har märkts ut tid för nattro som alla boende borde följa. Nattetid ska höga ljud alltid undvikas att orsakas.

När lönar det sig att ta kontakt?

Kontakta hyresvärden om diskussion med grannen inte leder till förändring och störningen fortsätter. För länge ska man inte behöva stå ut med störningen. Hyresvärden kan ta kontakt med boenden som orsakat störningen och vid behov ge en anmärkning eller varning. Därför är det viktigt att AUS Boende får information om störningar som uppstår i huset.
 

Vart kan jag vända mig?

  • AUS servicebyrå har endast öppet dagtid så det lönar sig att kontakta polisen om allvarliga störningar  nattetid och under veckoslut
  • Om du hör ljud från huset som antyder på våld eller misstänker att en invånares liv är i fara i bostaden ska du omedelbart kontakta polisen genom att ringa nödnumret,  112. Endast polisen kan ingripa i en sådan situation.
  • Om du är orolig för din granne kan du ta kontakt med Västra Nylands social- och  krisjour, tel. 09 816 42439.
  • Om störningssituationerna upprepas kan du lämna in en skriftlig anmälan till AUS boendeservice. AUS vidtar inte åtgärder om störningarna är små och kortvariga.

     

Hur meddelar jag om återkommande störningar?

Vi ber er meddela skriftligt om störningen. I blankettbanken finns blankett om störande grannar. 

Det är mycket viktigt att anmälan görs tillsammans med övriga boende. Du kan också be slottsvärden  komma med och göra störningsanmälan. Undertecknarnas namn avslöjas inte för störningens orsakare då processen gås igenom på AUS. Beakta ändå att alla anmälare ska vara beredda att vittna om ärendet i rätten om situationen kräver det.

Lämna in störningsanmälan undertecknad och skannad till adressen [email protected] eller AUS servicebyrå, adress Otsvängen 11.

En checklista för rengöring gemensamma utrymmen

ABC för boende

På den här sidan har vi samlat allmänna anvisningar som har att göra med boende. På sidan finns till exempel anvisningar om att boka bastu- eller tvättider och tips om hur du håller din bostad i skick.

Asukas_Atlantinkatu

Vanliga frågor om boende

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor från våra hyresgäster. Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta boendeservicen.

Asukkaan UKK

Tjänster för invånarna

Bekanta dig med bokning och användning av bastuturer, parkeringsplatser och tvättstugetider.

Kuvapankki_AYY_Ulkoa_2

AUS servicebyrån

Vid servicebyrån i Otnäs kan du bland annat surfa på nätet och fråga vad som helst om studentlivet. Vi betjänar dig också  i frågor om bostadssökning, flyttning och allt annat som gäller boende.

Kuvapankki_AYY_Ulkoa_4
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat