Boende

En checklista för rengöring gemensamma utrymmen

Otarannan kerhotilan hyllykkö

Alla invånare i ett studentrum i en delad bostad är solidariskt ansvariga för underhållet av gemensamma utrymmen. Detta innebär att varje invånare alltid reparerar sina egna spår och lägenhets gemensamma utrymmen rengörs regelbundet!

Vi hoppas att invånarna också särskilt uppmärksammar städningen i gemensamma utrymmen, speciellt under koronavirusepidemin.  Vanliga rengöringsmedel är emellertid också effektiva mot coronavirus, enligt Institutet för Hälsä Välfärd (THL), så allmän ytrengöring speciellt i delade utrymmen rekommenderas att göra det regelbundet.
Här har vi sammanställt instruktioner för allmän städning i gemensamma utrymmen.

Mer information från Institutionen för hälsa och välfärd kan hittas här.

Det är väldigt viktigt för AYY och invånare i lägenheten att alla gemensamma område i studentrummet i en delad bostad måste hållas snygg. Om du vill prata om lägenhets gemensamma utrymmen (t.ex. att där finns möbler eller andra varor eller gemensamma utrymmen är defekt, du kan kontakta oss med denna blankett.

 

Studentrum och städning

Du är väl medveten om att AUS som hyresvärd inte kan komma och granska gemensamma utrymmen i studentrumskollektivet enligt lagen om hyra av bostadslägenhet och därför inte heller har möjlighet att anställa en utomstående städfirma att ansvara för gemensamma utrymmen, så på dessa grunder är detta på hyresgästens ansvar och det noteras även i hyresavtalet.

AUS önskar att hyresgästerna omedelbart tar kontakt med studentkåren om det finns brister i de gemensamma utrymmena eller behov av städuppmaning. Du kan skicka meddelande med bilder med denna blankett.

Observera att lagen som fastställer hyra av bostadslägenhet även fastställer med hurdan anmälan som hyresvärden kan besöka gemensamma utrymmen, så meddela alltid så snart som möjligt om eventuella brister för enligt lagen  tar det i medeltal ungefär 2 veckor för hyresvärden innan den kan granska utrymmena (tillstånd måste fås av alla hyresgäster).

Om de gemensamma utrymmena inte städats inom utsatt tid och brister upptäcks på granskningsrundan så beställer AUS en yrkesstädare. Då debiteras städningskostnaderna av alla studentrumsboenden utom  anmälaren.

En checklista för rengöring

Varje dag

  • Torka spis och kök nivåer efter du har lagat mat
  • Diska alla kärls du har använt och lämna inte de i diskhon
  • Hålla det gemensamma kylskåp rent

Varje vecka

  • Kom ihåg att damma och ja torka alla nivåer regelbundet
  • Kom ihåg att damnsuga eller sopa golvet. Vid behov, var vänlig och moppa golvet

 

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat