Boende

ABC för boende

Asukas_Atlantinkatu

På den här sidan har vi samlat allmänna anvisningar som har att göra med boende. På sidan finns till exempel anvisningar om att boka bastu- eller tvättider och tips om hur du håller din bostad i skick.

Temperaturen i bostaden

Fastigheterna har centralvärmesystem som mäter temperaturen utomhus och värmer upp fastigheten enligt den. Under uppvärmningsperioden bör temperaturen i bostäderna vara cirka 21 grader.  Om din bostad känns sval ska du mäta temperaturen i mitten av rummet på cirka en meters höjd. Om temperaturen ligger under 21 grader ska du meddela servicebolaget.

I sommarvärmen och när solen skiner rakt in i bostaden kan temperaturen stiga över 21 grader. Enligt social- och hälsovårdsministeriets anvisning om en sund bondemiljö (på finska) får inomhusluftens temperatur inte överstiga 26 C om inte temperaturhöjningen beror på den varma utomhusluften. Du kan försöka kyla ner bostaden genom att hålla gardinerna fördragna och vädra kvällstid när utomhustemperaturen är lägre.

Utlåst

Har du låst ut dig ur din bostad? Du kan be slottsvärden om hjälp om det finns en sådan i din fastighet. Slottsvärdarnas kontaktuppgifter finns alltid på fastighetens anslagstavla. Under boendeservicens öppettider kan du också be om att få låna en nyckel. Vid behov kan också servicebolaget öppna dörren för dig, men tar då ut en avgift enligt sin prislista.

Försvunna nycklar

Meddela alltid AUS om försvunna nycklar med det här formuläret. Boendeservicen hjälper dig vidare med ärendet så du kan få en ny nyckel så snabbt som möjligt.

För borttappade nycklar debiteras kostnaderna för att låta göra nya nycklar. AUS skickar fakturan för den borttappade nyckeln till hyresgästen. Om hyresgästen när hyresavtalet går ut returnerar färre nycklar än det antal som överlämnats dras kostnaderna för nya nycklar av från den hyressäkerhet som hyresgästen betalat.

Hållbart boende

  • AUS bostäders el och fjärrvärme kommer från utsläppsfria och förnybara energikällor. Om du ansvarar för ditt elavtal själv rekommenderar vi fossilfria alternativ, såsom sol-eller vindenergi. Med ekologiskare elavtal inverkar du direkt på utsläppsminskningen och stöder energibolagens övergång till hållbarare elförbrukning. På energimyndighetens  sahkonhinta.fi-sida kan du läsa mer om att konkurrensutsätta el och om energikällor.
  • "Ej reklam" -dekalen på dörren minskar pappersavfall.
  • I Aalto är det lätt att konsumera hållbart. Möbler och andra hembruksvaror kan köpas eller skaffas begagnade istället för nya och egna onödiga bruksföremål lönar sig att doneras eller återvinnas på till exempel till återvinningscentralerna. Det bästa avfallet är ändå alltid det som inte uppstår. Läs mer om återvinning i AUS bostäder.
  • Genom att göra Sitras livsstilstest får du skräddarsydda tips för hållbarare val för vardag och boende.

Post till tidigare hyresgäster

Om du får post som är adresserad till en tidigare hyresgäst eller en okänd person ska du skriva ”felutdelad/jaettu väärin” på försändelsen och lämna den i närmaste brevlåda.

Internet och TV

Hyran inkluderar internetanslutning som hyresgästerna kan använda utan särskilda åtgärder. Koppla Ethernetkabeln (med RJ45-koppling) till väggen och datorn.

Trinet besvarar alla frågor om internet och tv. Kontakta Trinet med detta formulär. Närmare uppgifter om hur nät och tv fungerar samt fler kontaktuppgifter finns på Trinets webbplats.

Brandvarnare och belysning

Bostädernas brandvarnare, belysning och lampor är i regel på hyresgästens ansvar. Om en lampa går i köket eller badrummet måste du köpa en ny.

AUS ansvarar för brandvarnare och lampor i studentrumsbostädernas gemensamma utrymmen. Om batteriet är tomt eller en lampa slocknar i de gemensamma utrymmena ska du kontakta servicebolaget. I studentrummen ansvarar hyresgästerna själva för brandvarnarna och lamporna. I vissa studentrum finns färdiga armaturer i taket, men hyresgästen måste själv skaffa lamporna.

I en del av våra nyaste fastigheter är brandvarnarna kopplade till elnätet. Om det är något fel på en brandvarnare som är kopplad till elnätet ska du kontakta servicen.

Parkering och parkeringsövervakning

Det finns parkeringsplatser som kan hyras i närheten av nästan alla AUS fastigheter. Om du behöver en parkeringsplats ska du kontakta boendeservicen.

Parkeringsplatserna på  Skinnhandlarvägen, Jorddammsvägen och Kyrkobyvägen förvaltas av fastigheternas servicebolag. Om en hyresgäst i en av de fastigheterna behöver en parkeringsplats ska de fråga servicebolagen. Servicebolagens kontaktuppgifter finns på fastigheternas egna webbplatser.

Om du blivit bötfälld för felparkering ska du förhandla med bötfällaren. AUS kan inte påverka hyresgästernas böter.

Tvättider

Du kan boka tvättider i Domo. På Jorddammsvägen bokas tiderna genom ett eget system.

Bastutider

Hyresgästerna i Teknologbyn kan kontrollera lediga bastutider i Domo. Via boendeservicen kan man boka regelbundna bastutider. Nya bastubokningar ska göras eller befintliga bokningar annulleras före den 20 i månaden för att informationen ska hinna med på följande månads uppvärmningslistor.

Varje vecka finns allmänna bastutider då alla hyresgäster kan bada gratis. De här tiderna syns också i Domo.

I Alberga, på Atlantgatan, på Skinnhandlarvägen och på Kyrkobyvägen bokas bastutiderna via servicebolaget. På Jorddammsvägen bokas tiderna genom ett eget bokningssystem. I de övriga Helsingforsfastigheterna kan tider bokas på de listor som hänger på dörrarna.

En veckovis bastubokning kostar hyregästen 10€ i månaden. I Atlantgatan och Karlavägen (Miestentie) bastubokningar kostar 15€ i månaden. (priser 2020)

Sällskapsdjur

  • Studentrum: inte tillåtna
  • Ettor och kollektivettor: tillåtna
  • Tvåor och större bostäder: tillåtna

Rengöring av golvbrunn

Till hyresgästens skyldigheter hör att rengöra golvbrunnen. Det lönar sig att rengöra den regelbundet så att den inte börjar stinka eller stockas. Det finns filter till salu som ska placeras under golvbrunnens lock där de samlar upp skräp och är lätta att rengöra. De nätliknande filtren säljs i stormarknader.

Så rengör du golvbrunnen:

  • Lösgör golvbrunnens lock. Du kan behöva till exempel en skruvmejsel om locket sitter hårt.
  • Ta bort hår och annat skräp ur golvbrunnen.
  • Rengör golvbrunnens väggar med en borste. Du kan till exempel använda diskmedel för rengöringen.
  • Rengör golvbrunnens lock och lägg det tillbaka på sin plats.

Om avloppet inte drar trots att du rengjort golvbrunnen utan det samlas vatten på golvet kan en stockning finnas längre ner. Då ska du kontakta servicebolaget.

Rengöring av vattenlås

Det hör till hyresgästens skyldigheter att rengöra toalettens och badrummets vattenlås, och det lönar sig att göra det regelbundet för att undvika stockningar. Kökets vattenlås får inte öppnas utan ska rengöras med ett propplösande medel.

Så rengör du vattenlåset i toaletten/badrummet:

  • Ställ en hink eller något annat kärl under vattenlåset eftersom det kan droppa ur ett öppet vattenlås.
  • Vattenlåset kan vanligen vridas upp. Öppna vattenlåsets skyddspropp och ta vara på packningen.
  • Rengör rören till exempel med en rörrensare.
  • Lägg tillbaka packningen och vrid fast skyddsproppen.
  • Tappa till slut lite vatten i handfatet och kontrollera att vattenlåset inte läcker.

Städning i studentrumsbostäder

I studentrumsbostäder ska hyresgästerna se till att de gemensamma utrymmena är städade. Det är förbjudet att till exempel förvara avfall i studentrumslokalerna eller på balkongerna, och påföljden kan bli en varning eller rentav en hävning av hyresavtalet. Om det fastställs att studentrumsbostaden är i ett olämpligt skick får alla hyresgäster en uppmaning att städa. Efter uppmaningen kontrolleras de gemensamma utrymmena. Om de gemensamma utrymmena inte städats anlitas en städare och fakturan delas solidariskt mellan alla hyresgäster i bostaden.

En checklista för rengöring gemensamma utrymmen

Skadedjur och insekter

Vägglöss

Vägglöss är otrevliga men lyckligtvis ofarliga och kan oftast effektivt utrotas ur bostaden med rätt åtgärder. Om du misstänker vägglöss i din bostad ska du kontakta boendeservicen. En skadedjursbekämpare beställs till din bostad för att göra en lägesbedömning och vidta nödvändiga åtgärder.

Pälsbaggar och sågtandade plattbaggar

Pälsbaggar och sågtandade plattbaggar är rätt vanliga men ofarliga skadedjur. Pälsbaggens larver kan finnas i till exempel textilier medan sågtandade plattbaggar trivs bland livsmedel. Du kan försöka bekämpa bägge med hemmaknep (städa skåpen och använda lämpliga bekämpningsmedel) men om problemet är omfattande lönar det sig att kontakta boendeservicen som kan beställa en skadedjursbekämpare.

Bananflugor

Att bli av med bananflugor kräver tålamod. Flugorna kan fångas med hemgjorda fällor, till exempel genom att ställa ett glas med vatten och diskmedel på bordet. Du kan använda skadedjursbekämpningsmedel för att bli av med äggen. Flugorna trivs bland bioavfallet, så det lönar sig att föra ut avfallet en gång om dagen och rengöra hinken omsorgsfullt varje gång. Ta bort alla frukter från bordet.

Silverfisk

Silverfiskar är vanliga men ofarliga skadedjur som du kan försöka slippa med hemmaknep. Silverfiskarna tar sig in i bostäderna från marken till exempel genom rörsystemet. I bostaden kan silverfiskarna finnas till exempel under lister och trösklar, i rörhål i väggen eller på andra skyddade ställen. Du kan försöka bli av med silverfiskarna genom att spruta lämpliga bekämpningsmedel på de ställen där du upptäckt dem. Silverfiskar i avloppet kan bekämpas genom att hälla kokande hett vatten i handfatet och golvbrunnen.

Felanmälningar

Om det är något större problem med din bostad, dvs. om fel och brister är förknippade med bostadens konstruktioner, till exempel hål i en plastmatta, ska du kontakta AUS fastighetsväsendet med detta formulär. Mindre fel, till exempel trasiga eluttag eller hyllskivor som fattas, kan anmälas direkt till servicebolaget som sköter olika kontroller och reparationer gratis. Servicebolaget meddelar också AUS fastighetsväsende om bostaden till exempel behöver ett nytt kylskåp eller annan inredning. Om du inte är säker på vem som ansvarar för en viss reparation kan du kontakta servicebolaget, som vid behov skickar ärendet vidare eller hjälper med sådant som hyresgästen ansvarar för.

Vanliga frågor om boende

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor från våra hyresgäster. Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta boendeservicen.

Läs mer
Asukkaan UKK
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat