”Varför söker du uppgiften?” Förstå dina motivationsfaktorer och påverka

Människor motiveras av olika saker och av olika orsaker. En ”tar chansen” för att hjälpa någon som ber om hjälp, en annan vill utmana sig att lära sig något nytt. Minna Mäkitalo skriver om motivationsfaktorer.
Kuva, jossa ihmiset kävelee poispäin

Människor motiveras av olika saker och av olika orsaker. En ”tar chansen” för att hjälpa någon som ber om hjälp, en annan vill utmana sig att lära sig något nytt. Det finns en orsak som hjälper att få saker och ting gjorda även när envishet krävs. Jag tror inte att man kan mäta motivationsmängden för en uppgift, utan det är fråga om att den sökta uppgiften och den sökandes intressen & behov möts.

Det svåraste för mig när jag söker olika uppdrag är att svara kort och tydligt på frågan ”varför söker du uppgiften”. Det känns svårt att sätta ord på sina egna motiv gentemot platsen man sökt även om tankarna i huvudet skulle vara klara.

En del motiv kan kännas finare att komma fram med än andra, men i slutändan är det viktigaste ändå att förstå sitt eget motiv och låta bli att värdera andras. Den som pratar om sitt intresse för den sökta uppgiften med den högsta rösten är inte automatiskt den mest motiverade. Därför är det viktigt att ge alla sökanden en jämlik möjlighet att berätta om sig.

Jag började en gång i tiden att påverka som studentrepresentant i förvaltningen för jag ville få till stånd en förändring i mitt utbildningsprogram. Jag sökte inte för att jag ville vara studentrepresentant utan för att saker och ting skulle bli bättre. Med andra ord hade jag ett starkt behov av att påverka och få till stånd förändringar. Med tiden har även gemenskaperna och att höra till dem blivit en annan viktig sak. I mitt arbete på studentkåren är det speciellt betydelsefullt att få hjälpa andra i att förändra universitetet och samhället.

Hösten är en gyllene tid för olika aktörsansökningar då man kan fundera på sina egna motivationsfaktorer och öppna upp dem gång efter gång. Skulle du vilja verka som studentrepresentant nästa år? Som valkriterier för Aalto-universitetets studentrepresentanter  används sökandes intresse och engagemang, synen på påverkansarbetet i organet samt kopplingen till studerande exempelvis genom föreningar eller övrig aktivitet. Ansökningstiden börjar den 1 november. Mer information finns här.

Ett motivationsfyllt slut på året för alla. Minna Mäkitalo, Sakkunnig, AUS

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Read more news

Diversity December
Ajankohtaista, Blog Publicerat:

Diversity December

I kampanjen Diversity December diskuterar vi mångfalden i vår gemenskap och olika former av diskriminering. I denna blog ska vi uppdatera mer information om ämnet under kampanjen.
Suvi Vendelin
Blog Publicerat:

Halloped är ett vackert ord, trots att det inte är latinskt

Nu när december nästan är här söker Aalto universitetets studentkår nya ivriga studeranderepresentanter. Suvi Vendelin berättar vad du kan lära dig och åstadkomma som halloped.
Delegationen representerar studentkåren vare sig man röstar eller ej. #AYYRepCo
Ajankohtaista, Blog Publicerat:

Delegationen representerar dig – rösta i valet!

I denna blogg skriver delegationspensionär Ellen Heikkilä varför det är viktigt att rösta i delegationsvalet.
Valtava, ulkonäköään vaihtava opiskelijahahmo, jonka ympärillä ja käsivarsilla muut opiskelijat mm. saunovat, ratsastavat alpakalla ja sammuttavat ison opiskelijan palavaa kenkää. Opiskelija kulkee pitkin AYY:n strategian viitoittamaa tietä.
Blog Publicerat:

AUS strategi – handlingar för världens bästa studentliv

Sambandet mellan handlingar och strategin är svårt att förstå om man inte känner till AUS strategi. För att strategin ska vara så lättillgänglig, inspirerande, idéväckande och imponerande som möjligt hjälper den visuella profilen att strukturera den. Strategins visuella profil är en kombination av videobild, text, illustration och symbolik.