Yhteiskunnallinen muutos lähtee Aallosta

Heikki Isotalo

Yliopistoilla on Suomessa kolme perustehtävää: tuottaa korkeatasoista tiedettä, kasvattaa tulevaisuuden asiantuntijat ja vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan.

Kaikki kolme tehtävää kietoutuvat yhteen: opiskelijoiden oppiminen pohjautuu tieteen viimeisimpiin tuloksiin, eikä suurin yhteiskunnallinen vaikutus ole yliopiston sidosryhmäyhteistyöllä, vaan se tapahtuu yliopistossa opiskelleiden muuttaessa maailmaa.

Aalto-yliopisto lupaa strategiassaan kasvattaa pelikentän sääntöjen muuttajia (Game Changers), jotka rakentavat taiteen, tieteen ja yrittäjyyden keinoin kestävän yhteiskunnan.

Aallon kasvateilla on ainutlaatuinen mahdollisuus yhteiskunnan muuttamiseen. Otaniemi on jo nyt startup-yrittämisen kasvualusta, erilaisten maailmankatsomusten kohtaamispiste ja kokeilukulttuurin kehto. Kampus voisi toimia myös kiihdyttämönä yhteiskunnalliselle muutokselle.

Esimerkkiä näyttää Aalto-yliopiston monitieteinen kestävän kehityksen tutkimusta ja opetusta kokoava Sustainability Hub, joka taklaa laajaa ongelmien kirjoa ilmastonmuutoksesta resurssiniukkuuteen ja taloudelliseen eriarvoistumiseen.

Ehkä jatkossa yhteiskunnallisen muutoksen näkökulma on vahvemmin näkyvillä kaikkien korkeakoulujen opetussuunnitelmatyössä.

Samalla tavoin kuin työurat alkavat jo opintojen ohella, ei yhteiskunnan muuttaminenkaan edellytä valmista korkeakoulututkintoa. Päinvastoin. Aallossa tällä hetkellä opiskelevat milleniaalit ja post-milleniaalit voivat tuoda aidosti tuoretta näkökulmaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja yhteiskunnan rakenteisiin.

Miltä näyttää hyvin palvelumuotoiltu poliittinen osallistuminen? Entä avoimen lähdekoodin tulevaisuus Euroopassa? Voidaanko syrjäytymistä ehkäistä älypuhelinapplikaatioin? Pelkästään vastausten ei tarvitse olla tuoreita, vaan myös esitettävien kysymysten.

Myös Aalto-yliopiston ylioppilaskunta aikoo pysyä vaikuttamistyönsä suhteen ajan hermoilla. Tänä vuonna AYY päivittää kaikki viralliset linjapaperinsa.

Päätettävänä on siis se, millainen on AYY:n näkökulmasta täydellinen Aalto-yliopisto, pääkaupunkiseutu – ja maailma. Linjapaperityötä tehdään aidosti ylioppilaskunnan vapaaehtoisia ja jäsenistöä osallistaen, sillä uudet ideat syntyvät parhaiten joukkoistamalla.

Päivitetyt linjat tulevat myös tarpeeseen: reilun vuoden sisään on luvassa peräti kolmet valtakunnalliset vaalit

Pelikenttä on jo valmiina. Nyt on aika kirjoittaa sille säännöt.

Heikki Isotalo
Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan vaikuttamisen ja viestinnän päällikkö

 

 

”Päätettävänä on siis se, millainen on AYY:n näkökulmasta täydellinen Aalto-yliopisto, pääkaupunkiseutu – ja maailma.”

AYY:n vaikuttamisen ja viestinnän päällikkö Heikki Isotalo kirjoittaa ylioppilaskunnan blogissa Aallon opiskelijoista yhteiskunnan pelikentän sääntöjen muuttajina ja AYY:n linjapaperityöstä muutoksen välineenä. Lue ja tiedä, missä mennään!

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kuvassa blogitekstin kirjoittaja Tua Videman.
Blogi Julkaistu:

Jätetään risteilyt ja pidetään tulevaisuus 

Vaikuttaminen ei tarkoita kaiken ihanan opiskelijaelämän loppumista.  Vapaaehtoiskulttuuri, yhdessä laulaminen  Smökin pöytien ääressä, Unisportin sarjapelit ja mahdollinen wappu ovat kaikki hyviä ja tärkeitä asioita –pidetään ne. 
Kuvassa blogipostauksen kirjoittaja Niina Nousjärvi.
Blogi Julkaistu:

Oletko sinä ilmastonmuutoksen ratkaisija?

Espoon tavoitteena on olla pysyvästi Euroopan kestävin kaupunki ja hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitsemme mukaan koko Espoon ja espoolaiset, jotta saamme vietyä Espoota, Suomea ja laajemmin kansainvälistä yhteistyötä kohti kestävää tulevaisuutta.
Kuvassa blogitekstin kirjoittaja Eero Suhonen.
Blogi Julkaistu:

Kesätyö Avain Yhtiöillä

Kone- ja rakennustekniikan opiskelija Eero Suhonen vietti kesän Avain Yhtiöillä. Blogitekstissään hän kertoo, mitä kesä työmaavalvojan apulaisena opetti.
Kuva, jossa ihmiset kävelee poispäin
Blogi Julkaistu:

”Miksi haet tätä tehtävää?” Ymmärrä motivaatiotekijäsi ja vaikuta

Ihmiset motivoituvat erilaisista asioista ja syistä. Yksi “ottaa nakin” auttaakseen apua pyytävää, toinen taas haluaa haastaa itsensä oppiessaan uutta. Minna Mäkitalo kirjoittaa blogissa motivaatiotekijöistä.