Vanliga frågor och svar om medlemsservice under julen och årsskiftet
Undantagsöppettider vid jultiden
Vår servicebyrå har stängt den 23.12.–30.12.2022. På flyttdagen på måndagen 2.1.2022 är vår servicebyrå öppen kl. 12–16, men endast för ärenden som gäller flyttning. Se servicebyråns aktuella öppettider här.
Vår telefontjänst är öppen 22.12. kl. 12-14 och 27.12–30.12. kl. 12–14. På dessa dagar svarar vi även på meddelanden. Vid brådskande ärenden som gäller bostadens skick kan du kontakta servicebolaget.
Vi svarar frågor igen efter julen. Du kan kontakta boendet via epost: [email protected], och medlemstjänster (t.ex. lokaler och läsårsdekaler): [email protected]
Vi önskar er en fridfull och avslappnande jul!
Boende
Vanliga frågor om boende under julen.
När servicebyrån är stängd kan nycklar till bostäderna inlämnas i ett kuvert till AUS servicebyrås postlåda. Kom ihåg att stänga kuvertet och märk ditt namn och bostadens adress på kuvertet ifall du ska flytta ut. Postluckan finns i den vita trädörren i servicebyråns hörn, ungefär 10 meter sett till höger från huvuddörren.
Ifall du byter nycklar med en utflyttande/inflyttande invånare, kan ett avtal om överlåtelse av nycklar returneras till AUS postlåda eller skickas elektroniskt till [email protected]
Fler anvisningar för utflyttande hyresgäster
Det går tyvärr inte att få nycklar till bostaden före flyttdagen 02.01.2023. Om den utflyttande hyresgästen kan byta nycklar med dig, kan du enligt överenskommelse få nycklarna redan tidigare. Blanketten för nyckelöverlåtelse finns i blankettbanken.
Kontakta Securitas om du låser ut dig ur bostaden.
Securitas journummer är 0600 13513.
Undantag: Servi Maijas väg 1, Servigränden 2 och Jorddammsvägen.
Där sköter servicebolagen dörröppningen.
Mer information om dörröppningstjänst
Den officiella flyttdagen är nästa månadens första vardag. Om ditt kontrakt upphör i december, ska du flytta ut och lämna in nycklar senast den 2.1.2023 före kl 12 på dagen.
Om du inte kan hämta nycklarna på flyttdagen 2.1, kan du hämta dem senare från servicebyrån enligt byråns öppettider. Meddela detta till boendetjänsterna med nyckelblanketten.
Du kan också ge någon annan fullmakt att hämta dina nycklar.
Om du inte kan hämta nycklarna inom en vecka från flyttdagen, kontakta AYY fastighetssektorn med ett blankett. Så här kan fastighetssektorn granska lägenhetens skick för dig.
Du kan ta kontakt med den bortflyttande eller blivande invånaren via kontaktblanketten i Domo om invånaren gett tillstånd till det. Den bortflyttande invånaren har inte skyldighet att göra nyckelbyte. Om du inte får kontakt med den andra invånaren ska nycklarna avhämtas på byrån på den officiella flyttdagen.
Om du har ett akut ärende gällande bostadens skick eller övrigt ärende som kräver att man besöker din lägenhet, ta kontakt med servicebolaget.
Om det finns störningar eller en risksituation i ditt hus ring nödnumret 112.
Medlemsservice
Vanliga frågor om medlemsservice under julen.
Det finns en separat anmälningstid för våren 2023, under denna tid kan du vid behov ändra dina anmälningsuppgifter. Anmälningstiden för vårterminen 2023 är 28.11.2022-5.1.2023.
Anmälan görs i Oili genom att betala kåravgiften. Om du inte kan betala kåravgiften direkt via Oili kan du kontakta din egen högskolas studerandeservice.
Mer information om betalningen av kåravgiften
Om du anmält dig som närvarande för vårterminen 2023 och frånvarande hösten 2022, kan du hämta läsårsdekalen för ditt studentkort från servicebyrån i januari. Servicebyråns öppethållningstider hittar du på våra webbsidor.
Vi rekommenderar också alla att ladda ner Frank App eller Pivo till din telefon och ta i bruk det digitala studentkortet som är gratis. De för våren 2023 närvaroanmälda studenternas studentkort börjar fungera i början av läsåret, det vill säga i januari.
Läsårsdekalen kan tyvärr inte skickas per post som sådan, eftersom dekalen endast kan fästas direkt på kortet. Om du vill kan du skicka ditt studentkort till oss, och så skickar vi kortet med den nya dekalen tillbaka till dig. Ifall du postar kortet till oss, bifoga vänligen ett returkuvert med adress och frimärke.
Bokningarna till AUS engångsuthyrda lokaler görs via AUS eget TILA-system. Du loggar in i systemet med dina egna Aalto-koder. Om du inte har Aalto-koder och skulle vara intresserad av att hyra någon av våra lokaler skicka oss en lokalbokningsbegäran.
Nästan alla våra hyreslokaler har en elektronisk passerkod vilket betyder att du inte behöver hämta en nyckel till lokalen från AUS servicebyrå. Om du har en bokning till AK:s stuga, Pysselverkstaden, Studion, paketbilen eller släpvagnen bör nyckeln hämtas från vår servicebyrå under öppethållningstiderna.
Passerkoden till lokalen börjar fungera ungefär 15 minuter innan bokningen börjar och den kan aktiveras i TILA-systemet under egna bokningar. Observera att passerkoden börjar fungera först när servicebyrån godkänt bokningen.
Om passerkoden inte fungerar ska du vänta en stund och pröva sedan på nytt. Om koden ännu inte heller fungerar aktivera en ny kod i TILA-systemet genom att välja ”byt kod”. Vänta 15 minuter innan du prövar den nya koden. Om koden fortfarande inte fungerar kan du ta kontakt med servicebolaget. Om du måste använda servicens dörröppningstjänst, meddela om det till adressen [email protected] senast följande vardag. Be inte servicen komma i onödan. Vi fakturerar onödiga servicebesök av bokaren.
Största delen av våra hyreslokaler har en bastu som bokaren kan sätta på själv. Om bastuugnen inte går på så kontrollera bastuns uppvärmningstid från din bokning. Försök sätta på bastuugnen en gång till genom att trycka på knappen i 15 sekunder och vänta en stund och se om bastuugnen fungerar. Om bastuugnen fortfarande inte går på kan du ta kontakt med servicen.
Om du måste använda servicebolagets tjänster meddela om det till adressen [email protected] senast följande vardag. Be inte servicen komma i onödan. Vi fakturerar onödiga servicebesök av bokaren.
Under jultiden godkänns lokalbokningar inom cirka 5 dagar. Medan AUS servicebyrå håller julstängt den 23.12.-26.12.2022 godkänns inga bokningar. Alla bokningar som gjorts under denna tid godkänns tidigast 27.12.2022.
Föreningars post kan hämtas när servicebyrån är öppen. Servicebyråns öppettider finns här: AUS servicebyrås öppettider.
Read more news

Vårens invånarenkät - läge och vänlig personal fick tack, renligheten bör utvecklas
Våren 2023 genomförde vi en invånarenkät med syfte att utreda hur bra vi lyckats tjäna våra medlemmar som hyresvärdar.
Ofta förekommande frågor om boende och medlemstjänster
Här får du svar på de flesta frågor som de studerande ofta funderar över, frågor om hur man söker bostad, om studentkort och kåravgift.Servicebyrån och telefontjänsten är stängda för sommaren 5.-26.7. Du kan kontakta oss via e-post.

Tiina Pajukari och Ronja Mäkinen började som nya sakkunniga i påverkansteamet
Två nya sakkunniga har valts till AUS påverkansteam: Tiina Pajukari och Ronja Mäkinen. Tiina Pajukari har börjat arbeta som ansvarig sakkunnig för socialpolitik och hållbar utveckling och Ronja Mäkinen som ansvarig sakkunnig för internationalitet och jämlikhet. Båda har en lång erfarenhet från studentrörelsen.