Sök till volontär
Som frivillig får du ordna evenemang, utveckla campuset eller påverka i intressebevakningen. Du får ta del av en mångformig gemenskap där du kan ha roligt, skapa livslånga vänskapsrelationer och utveckla många nyttiga arbetslivsfärdigheter.
Ansökningstiden pågår
Läs mer om kommittéer här.
Ansökningstiden pågår 6.11. - 27.12. Intervjuar sker nästa år.
Kontinuitetsrådet är studentkårsstyrelsens sparringpartner. I kontinuitetsrådet sitter aktörer från olika år och sektorer som redan lämnat studentkårsvardagen, och till antalet motsvarar de styrelsen. Enligt stadgarna är kontinuitetsrådets uppgift att värna och utveckla studentkårens intellektuella och ideologiska kapital, att stödja studentkårens funktionärer och främja kontinuiteten samt att främja god förvaltningssed och organisationsutveckling.
Alla styrelsemedlemmar får en kontinuitetsrådsmedlem som sitt motpar. Paren träffas något oftare under året med avsikten att dela erfarenheter och ge mentorstöd i utmaningar som styrelsemedlemmen kan råka ut för. I praktiken träffas kontinuitetsrådet och styrelsen några gånger om året. Dessutom träffar styrelsemedlemmen sin parhäst i kontinuitetsrådet något oftare.
”Kontinuitetsrådet ger insikter i studentkårens nuvarande verksamhet och är ett sätt att utveckla sina egna sparrningsfärdigheter. Kontinuitetsrådets uppgift är att stödja styrelsen och erbjuda dem olika perspektiv. Det bästa med uppdraget är möjligheten att lära känna de nuvarande funktionärerna och deras tankar, få följa verksamhetens kontinuerliga utveckling på nära håll och hjälpa styrelsen hitta rätt lösningar på olika utmaningar.”
- Jenni Haavisto,kontinuitetsrådets medlem sedan år 2017
Platserna i kontinuitetsrådet kan sökas en gång om året, vanligen i november–december. Ansökningstiden tillkännages separat. Styrelsen utnämner medlemmarna i kontinuitetsrådet. Alla medlemmars mandatperiod är två år och turen att avgå har alltid hälften av kontinuitetsrådet.
Ansökningen till kontinuitetsrådets medlem pågår 6.11.-27.12. och till ordförande 6.11.-6.12.! Skicka en fritt formulerad ansökan och CV till adressen rekrytointi(at)ayy.fi. Ange i din ansökan studiernas inledningsår samt ditt utbildningsprogram vid Aalto.
Tilläggsinformation: AUS verksamhetsledare Antti Ilmavirta, [email protected], 050 329 1165.
I AUS Uppvaktningsreglemente fastställs: ” Om beviljande av heders- och förtjänsttecken beslutar studentkårens styrelse på uppvaktningsarbetsgruppens förslag. Styrelsen väljer medlemmarna till uppvaktningsarbetsgruppen.” (2020 kommer uppvaktningsarbetsgruppen att kallas för Hyllningskommittéen, HuomTMK)
Hyllningskommittéens främsta uppgift är alltså att framlägga förslag till studentkårens styrelse om uppvaktningar som delas ut i enlighet med reglementet. Till en början görs kommittémedlemmarna förtrogna med AUS uppvaktningspraxis och- traditioner. Kommitténs huvudsakliga uppgift är att gå igenom och utvärdera förslag från medlemmarna och skapa en presentabel helhet för styrelsen. Dessutom kan kommittén stöda styrelsen och anställda med kommunikationen, utvecklingen och andra begrundanden som gäller uppvaktningar.
Kommittén passar personer som har studerat lite längre och vill befrämja AUS uppvaktningskultur. Största delen av kommitténs arbete sker i februari-mars.
I kommittéansökningen betonas medlemmarnas kännedom om olika delområden i gemenskapen och aktiva som verkar i AUS gemenskapen.
Ansökningen till hyllningskommitténs medlem pågår 6.11.-27.12. och till ordförande 6.11.-6.12.! Skicka en frittformulerad ansökan och CV till adressen rekrytointi(at)ayy.fi. Ange i din ansökan studiernas inledningsår samt ditt utbildningsprogram vid Aalto.
Tilläggsinformation: Matias Saikku, [email protected]
Läs mer om möjligheterna inom AUS
Sök till sektioner eller kommittéer
AUS har cirka 200 volontärer. Volontärarbetets hjärta är sektionerna och kommittéerna. Rekryteringen har börjat för 2023!
Sök till förtroendeuppdrag
Ansökningstiden till AUS förtroendeuppdrag börjar igen på hösten 2022.