Flyttning

Vanliga frågor om flyttning

Har du frågor om flyttning? På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta AUS boendeservice.
Otakaari 20

Nycklar

Kan jag få nyckeln till min bostad utanför bostadskontorets öppettider?

Tyvärr inte. Om du inte kan komma till bostadkontoret under öppettiderna kan du till exempel ge någon annan en fullmakt att hämta nycklarna för din räkning. Fullmaktsblanketten finns här.

Jag är på väg att flytta ut ur en kompis-/familjebostad. Vad ska jag göra med min egen nyckel?

Den hyresgäst som flyttar ut ska genom ett nyckelbyte ge nyckeln till den nya hyresgästen eller den hyresgäst som stannar i bostaden. Då bevisar avtalet om nyckelbyte att bostadens hyresgäster har samma antal nycklar när det nya avtalet träder i kraft som under det tidigare hyresavtalet som gällt den utflyttande hyresgästen.

 

Hur många nycklar kan jag få till min bostad?

Tumregeln är en nyckel per hyresgäst + en extranyckel. Till exempel ett hushåll med två personer får 3 nycklar.

 

Hyra och hyressäkerhet

När ska jag senast betala den första hyran för min nya bostad och hyressäkerheten?

Du behöver inte tänka på hyran förrän du fått fakturorna. Fakturorna för hyran och säkerheten i anslutning till ett nytt hyresavtal kan i vissa fall skickas först kort innan avtalet träder i kraft beroende på anhopningen av ärenden just den månaden. Den första hyran och säkerheten ska betalas före förfallodagen på respektive faktura. Förfallodagen är inte nödvändigtvis den 6 dagen i månaden som på de följande hyresfakturorna, eftersom förfallodagen för den första hyran och säkerheten bestäms enligt expeditionstidpunkten.

Vissa månader skickas information om förlängda betalningstider med fakturorna, så det gäller att läsa meddelandena.

 

Jag har inte fått någon faktura för hyran och/eller säkerheten. Vad gör jag?

Du behöver inte fundera på betalningen av den första hyran och säkerheten förrän fakturorna anländer. Fakturorna för hyran och säkerheten i anslutning till ett nytt hyresavtal kan i vissa fall skickas först kort innan avtalet träder i kraft beroende på anhopningen av ärenden just den månaden. Fakturorna skickas alltid per e-post, så se till att kontrollera den e-postadress du uppgett i Domo.

Betalningsuppgifterna förblir desamma varje månad, så om du vill kan du betala hyran på förhand.

 

Jag flyttar från en AUS-bostad till en annan. Måste jag betala hyressäkerhet på nytt?

Om du flyttar från en av AUS bostäder till en annan kan du ansöka om överföring av hyressäkerheten. Då börjar säkerheten gälla ditt nya hyresavtal. Mellan nästan alla AUS bostäder är det möjligt att överföra säkerhetsavgiften från den gamla bostaden till den nya. Du kan be om överföring och försäkra dig om att överföring är möjlig genom att skicka ett meddelande med säkerhetsblankett.

 

När får jag tillbaka hyressäkerheten?

Säkerheten återbetalas på det konto som du uppgett, senast den 20:e dagen i månaden om alla hyresplikter är omskötta och inga skador har orsakats i bostaden. Om du inte har fått säkerheten tillbaka den 20. i månaden, ta kontakt med säkerhetsblanketten.

 

Min lön betalas ut den 15:e i månaden. Kan jag betala hyran först då?

Hyrans förfallodag är förhandlingsbar. Kontakta ekonomiförvaltningen med hyresblanketten.

Anvisningar till AUS nya hyresgäster
Atlantinkatu_taivas_web

Vanliga frågor om bostadssökning

Har du frågor om bostadssökning? På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna.

Boende
Asukkaan UKK

Vanliga frågor om boende

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor från våra hyresgäster. Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta boendeservicen.

Boende
Asukas_Atlantinkatu

ABC för boende

På den här sidan har vi samlat allmänna anvisningar som har att göra med boende. På sidan finns till exempel anvisningar om att boka bastu- eller tvättider och tips om hur du håller din bostad i skick.

Boende
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat