Vanliga frågor om flyttning
Har du frågor om flyttning? På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna.
Alla AUS bostäder delas ut genom en köprocess. Ansökans placering i kön bestäms enligt poängsättningen och tidpunkten då ansökan lämnats in. AUS erbjuder i första hand bostäder till studentkårsmedlemmar med boenderätt.
Tyvärr har inte Aalto-universitetets doktorander boenderätt i AUS bostäder även om de är medlemmar i AUS. Doktorander och studenter som inte studerar vid Aalto kan ansöka om bostäder som inte lockar tillräckligt många sökande bland AUS examens- och utbytesstuderande. Vi informerar separat om dessa bostäder och hur man söker dem på AUS webbsidor om boende och på Facebook.
Doktorander som betalat AUS medlemsavgift kan också vara andrahandshyresgäster i AUS bostäder. Boenderätt eller medlemskap krävs inte för underhyresgäster.
Om du anser att din boenderätt upphört i förtid ska du kontakta AUS boendeservice. Boenderätten kompenseras till exempel för frånvaromånader om personen under den tiden inte bott i en av AUS bostäder. Bostadskontoret kan kontrollera närvaromånaderna för studenter vid Aalto-universitetet i systemet Oodi.
Boenderätten kompenseras också på vissa villkor under utbytesstudier, JOO-studier utanför de närliggande kommunerna, arbetspraktik utomlands eller utanför de närliggande kommunerna samt fullgörande av värnplikt eller frivillig militärtjänstgöring och moderskaps-, faderskaps- eller föräldraledighet.
Du kan samtidigt ansöka om så många bostäder i så många bostadsgrupper som du vill. Flera olika typer av ansökningar – dvs. ensam, som familj eller tillsammans med kompisar – kan inte göras inom ramen för samma ansökan.
Om du märker att du ännu inte sökt alla bostäder du planerat att ansöka om kan du alltid skapa en ny ansökan. Hur en ansökan framskrider i kön beror inte på antalet ansökningar, utan placeringen i kön avgörs enligt tidpunkten då ansökan gjorts och enligt poängsättningen. När du gör en ny ansökan påverkas inte dina befintliga ansökningar.
Observera att ansökningarna inte kan placeras i en inbördes prioritetsordning. Bostäder bjuds ut enligt det verkliga behovet. Ansök alltså endast om bostäder som du verkligen är beredd att ta emot.
En bostadsansökan är i kraft i tre månader och kan förnyas i Domo när som helst före den förfaller. Informationen om vilket datum giltighetstiden löper ut finns på bostadsansökan. Domo skickar e-postpåminnelser om att ansökan är på väg att förfalla, men kunden bär ansvaret för att inte låta ansökan förfalla av misstag.
Om den sökande inte förnyar sin bostadsansökan och den förfaller stryks ansökan ur bostadsköerna. Ansökningar som förfallit kan inte längre återställas till kön. OBS! Ansökan måste förnyas trots att den återställts till kön efter ett godkänt bostadserbjudande. Kom alltså ihåg att förnya din ansökan också efter att den återställts till kön.
Bostäder kan inte läggas till i en existerande ansökan, utan då ska en ny ansökan skapas. Det går alltså att ansöka om samma bostadstyp i flera omgångar, och placeringen i kön för en viss bostad beror då på datumet för den ansökan den hör till.
Placeringen i kön ändras inte såvida inte ändringarna påverkar poängsättningen. Till exempel om flyttdagen ändras, ansökan förnyas eller bostäder stryks ur ansökan påverkar det inte ansökans placering i kön. Däremot kan ändringar som gäller till exempel brådskande bostadsbehov medföra ändringar i poängsättningen och därmed också ändra placeringen i kön.
Om du avvisar ett bostadserbjudande, förlorar du de poäng du fått för ett brådskande avgörande och alla dina ansökningar tas bort från kön. Även de som du lämnat tillsammans med en kompis eller med familj. Härefter kan du återställa tre bostadsgrupper på deras ursprungliga plats i kön med undantag för den bostadsgrupp för vilken du fick erbjudandet. En bostadsgrupp omfattar läge + bostadstyp. Med undan tag för ettorna i Otnäs (Karlavägen) och Teknologbyn som utgör separata bostadsgrupper.
Välj i punkt 1 i Domo ansökningstypen "Jag ansöker ensam" och i punkt 2 "Barn". Då kan du ansöka om ettor och större bostäder utan en vuxen medsökande. Kom ihåg att ange uppgifterna om barnet. Ofödda barn ska anmälas med graviditetsintyg vid punkten "Tilläggspoäng".
Brådskande bostadsbehov definieras i AUS gällande poängsättningsanvisning. Poängen för brådskande behov beaktas endast för studentrum. Ett skriftligt intyg över brådskande bostadsbehov ska alltid bifogas till ansökan för att poängen ska kunna beviljas.
Poäng för brådskande behov kan beviljas om du för närvarande bor någon annanstans än i Esbo, Helsingfors, Vanda eller Grankulla. Du kan kontrollera dina adressuppgifter på Befolkningsregistercentralens webbplats och ta en skärmdump som bevis på din bostadsort.
Du kan också få poäng för brådskande behov om du för närvarande har ett tidsbegränsat hyresavtal eller om hyresvärden sagt upp ditt avtal. Poäng för brådskande behov beviljas också på grund av bostadslöshet. Då behöver du ett intyg från magistraten över att du är bostadslös.
Intern flyttning är en möjlighet som AUS erbjuder sina hyresgäster som vill ansöka om byte till en annan bostad i samma bostadsgrupp. En ansökan om intern flyttning får alltid fem (5) poäng varefter de andra punkterna i poängsättningsanvisningen inte längre beaktas. Ansökan om intern flyttning görs i Domo på samma sätt som andra ansökningar och systemet poängsätter dem automatiskt.
Vanligen står ansökningar om intern flyttning längst fram i kön, men kötiden beror på om lämpliga bostäder blir lediga. Vid intern flyttning ska alla personer som undertecknat hyresavtalet flytta. Om du till exempel bor med en kompis kan ni enbart ansöka om intern flyttning tillsammans.
Nya studerande kan ansöka om AUS bostäder innan de betalat medlemsavgiften, läs anvisningarna om ansökningsbehörighet och ansökan om bostad. Du måste dock betala kåravgiften innan du kan få eller ta emot bostadserbjudanden.
Erbjudandena om hyresavtal från och med den 1 augusti skickas i regel under juni och juli. De bostäder som blir lediga den 1 september erbjuds i juli och augusti. Under hösten är flyttningsrörelsen i AUS bostäder så stor att det tyvärr är svårt att ge de sökande några exakta uppskattningar om hur många bostäder som blir lediga eller hur sannolikt det är att AUS kan erbjuda en bostad.
Vi rekommenderar att du söker studentrum eftersom du då kan få poäng för brådskande behov. Dessutom lönar det sig att söka en kompis- eller familjebostad tillsammans med en medsökande. Kötiden för ettor varierar mellan ett och två år och de berättigar inte till poäng för brådskande behov, vilket betyder att det är osannolikt att du hinner få en bostad innan studiestarten.
Nya studerande får sina antagningsbesked vid olika tidpunkter, så tidpunkten då ansökan skickats in får inte påverka placeringen i köerna till studentrummen. Därför utförs en lottning bland alla förstaårsstuderandes ansökningar i bostadsköerna för studentrum.
Ordningsföljden bland ansökningar med samma antal poäng lottas ut, så att nya ansökningar i kön också kan placeras före ansökningar som lämnats in tidigare, trots att antalet poäng är detsamma. På grund av lottningen och poängsättningen kan alltså köplaceringen för en enskild studentrumsansökans förändras många gånger.
Boenderätten räknas från och med den tidpunkt då studenten för första gången antagits till Aalto-universitetet.
Om studenten till exempel inlett sina studier vid TH år 2000 och blev färdig 2006, före av Aalto-universitetet och AYY, har hens boenderätten i AYYs lägenheter inte upphört alls.
En bostadskö är en kö till en viss bostad. I Domo kan man avgränsa bostadssökningen med enskilda bostäders noggrannhet. Därför finns det en egen kö för varje bostad.
En bostadsgrupp består av alla bostäder av samma typ i en viss fastighet eller ett visst område, t.ex. ettor på Busholmen eller studentrum i Teknologbyn. I Domo är bostäderna indelade i bostadsgrupper och genom att klicka på en bostadsgrupp ser du alla enskilda köer till enskilda bostäder i den gruppen.
Bostadsgrupperna spelar en viktig roll i bostadssökningen. När du får ett erbjudande om en bostad i en viss bostadsgrupp, till exempel ett studentrum i Teknologbyn, försvinner alla dina ansökningar till den aktuella bostadsgruppen från kön oavsett om du godkänner erbjudandet eller inte. I exempelfallet raderar alltså systemet alla dina ansökningar om studentrum i Teknologbyn från bostadsköerna även om de gjorts vid olika tidpunkter och därmed är grupperade under olika ansökningsnummer.
Bostadsgruppen avgör också interna flyttningar. När du ansöker om att flytta från en bostad till en annan inom samma bostadsgrupp får du automatiskt fem poäng för din ansökan.
Alla bostadsköer framskrider i olika takt, så det är tyvärr omöjligt att ge ett exakt svar på frågan.
När bostäder blir lediga beror helt på när hyresgästerna säger upp sina bostäder. Alla köns sökande tar inte emot de bostäder de erbjudits, och vissa personer som står längre fram i kön kan inte erbjudas bostäder, vilket gör det besvärligt att uppskatta tidpunkten för ett bostadserbjudande.
Köplaceringen enligt Domo visar hur många ansökningar totalt som står före din ansökan, även om det inte är möjligt att erbjuda de här sökandena den bostad som blir ledig. Före dig kan till exempel finnas ansökningar där den första möjliga flyttdagen ligger längre fram i tiden eller där den sökande omfattas av karens.
Ansökningarna placeras i köerna primärt enligt poäng och först sekundärt enligt inlämningsdatumet för ansökan, vilket betyder att köplaceringen ständigt förändras. Det finns i praktiken tre förklaringar när placeringen i kön ändras.
Domo visar alla AUS bostäder oavsett om de blir lediga eller inte.
AUS bostäder står ytterst sällan tomma. Just nu bor det alltså någon i alla AUS bostäder. Därför går köerna framåt endast när den föregående hyresgästen flyttar ut och bostaden blir ledig så att den kan erbjudas till följande person i kön. I vissa köer blir flera tiotals bostäder lediga varje månad. Andra köer rör sig långsammare och vissa månader blir inte en enda bostad ledig.
Det är tyvärr inte möjligt. Den sökande bär ansvaret för att reagera på bostadserbjudanden i tid. I samband med att bostadsansökan lämnas in måste den sökande uppge att hen läst ansökningsinfon på AUS webbplats, där det här ansvaret framgår.
Den sökande kan dock meddela boendeservicen på förhand om hen inte har möjlighet kontrollera e-posten. Då kan boendeservicen vid behov ändra erbjudandets giltighetstid.
Tyvärr inte. AUS erbjuder bostäder enligt de uppgifter den sökande uppgett om sitt bostadsbehov i Domo. Om du inte kan ta emot bostaden före ett visst datum ska du försäkra dig om att du angett rätt flyttdag i din ansökan. Flyttdagen kan uppdateras enligt behov och den påverkar inte ansökans placering i kön.
Inlämnade ansökningar kan inte lämnas "vilande" i en månad eftersom bostaden då står tom in en månad. AUS kan inte låta bostäder stå tomma eftersom det innebär hyresförluster som höjer hyrorna för alla AUS hyresgäster.
Den sökande kan själv uppdatera den tidigaste möjliga flyttningsdagen i sin ansökan och på det sättet försäkra sig om att erbjudandet inte kommer för tidigt. Du kan till exempel i november ange att du får erbjudanden om bostäder som blir lediga tidigast den 1 maj, och vid ingången av april kan du uppdatera flyttdagen till den 1 juni.
Tyvärr kan vi inte avvika från den lagstadgade uppsägningstiden. Uppsägningstiden för en bostad är alltid en hel kalendermånad. Uppsägningstiden räknas från den sista dagen av den kalendermånad under vilken uppsägningen har lämnats. Om du till exempel säger upp din bostad 14.9, utgår ditt hyresavtal den 31.10. Den första möjliga uppsägningsdagen är den dag då hyresavtalet träder i kraft. Du kan själv säga upp avtalet i Domo.
Om du avvisar ett bostadserbjudande, förlorar du de poäng du fått för ett brådskande avgörande och alla dina ansökningar tas bort från kön. Även de som du lämnat tillsammans med en kompis eller med familj. Härefter kan du återställa tre bostadsgrupper på deras ursprungliga plats i kön med undantag för den bostadsgrupp för vilken du fick erbjudandet. En bostadsgrupp omfattar läge + bostadstyp. Med undan tag för ettorna i Otnäs (Karlavägen) och Teknologbyn som utgör separata bostadsgrupper.
Om den nuvarande hyresgästens kontaktuppgifter bifogats i e-postmeddelandet med erbjudandet kan du komma överens med den personen om ett besök. Om bostaden enligt erbjudandet är tom kan du kontakta boendeservicen.
AUS försöker alltid se till att lägenheterna är uthyrda för att minimera hyresförlusten och för att hålla hyrorna nere. Följden är att nya hyresgäster inte nödvändigtvis hinner se sin bostad före flyttdagen eller före erbjudandet går ut, särskilt om de nuvarande hyresgästerna inte gett AUS tillstånd att lämna ut deras kontaktuppgifter i samband med bostadserbjudandet.
AUS åtgärdar dock aktivt fel och brister i bostäderna, och dessutom har hyresgästerna möjlighet att själva renovera bostaden. Ytterst sällan förekommer utan AUS vetskap så stora skador att de förhindrar inflyttning och inte går att reparera snabbt.
När AUS erbjuder en flyttning från en AUS-bostad till en annan behöver hyresgästen inte betala dubbel hyra så länge hen bekräftar det automatiska uppsägningsmeddelandet från Domo i tid.
När en hyresgäst hos AUS undertecknar ett hyresavtal för en annan AUS-bostad skapar Domo automatiskt ett uppsägningsmeddelande för den nuvarande AUS-bostaden så att inte hyresavtalen överlappar varandra. Meddelandet måste kvitteras, för annars hinner inte AUS erbjuda den nuvarande bostaden till en ny hyresgäst, vilket innebär hyresförluster för AUS.
Har du frågor om flyttning? På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna.
På den här sidan har vi samlat vanliga frågor från våra hyresgäster. Om du inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta boendeservicen.
På den här sidan har vi samlat allmänna anvisningar som har att göra med boende. På sidan finns till exempel anvisningar om att boka bastu- eller tvättider och tips om hur du håller din bostad i skick.