Hyra och hyressäkerhet
Hyresbetalning
Fakturorna skickas till dig per e-post till den adress som du använde när du loggade in i Domo. Se alltså till att dina kontaktuppgifter i Domo är tidsenliga. Hyresbetalningsdagen är i allmänhet den 6 dagen i månaden. Det är inte möjligt att betala hyran med kontant ellet kort.
Du behöver inte tänka på hyran förrän du fått fakturorna. Fakturorna skickas i allmänhet nära hyresavtalets begynnelsedatum. Den första hyran och säkerheten ska betalas före förfallodagen på respektive faktura. Förfallodagen är inte nödvändigtvis den 6 dagen i månaden som på de följande hyresfakturorna, eftersom förfallodagen för den första hyran och säkerheten bestäms enligt tidpunkten när fakturorna skickas till hyresgästen.
Information om förlängda betalningstider kan skickas med fakturorna, så det gäller att läsa meddelandena.
Gällande hyresärenden, kan du kontakta ekonomiförvaltningen med hyresblanketten.
Du har alltid ansvar för att betala hyran till AUS även om du har vidareuthyrt eller tagit en underhyresgäst/ hyrt ut en del av bostaden till en annan person. AUS skickar alltid hyresfakturorna till huvudhyresgästen. Vidareuthyrnings- och underhyresgästen har inte ett hyresavtal med studentkåren.
AUS rekommenderar att vidareuthyrnings-/underhyresgästen alltid betalar hyran till huvudhyresgästen och endast huvudhyresgästen gör hyresbetalningar till AUS. Så här försäkrar du att din hyresgäst sköter sin hyresbetalning i tid. AUS kräver alla kostnader som uppstår på grund av eventuella betalningsförseningar av sin huvudhyresgäst.
Läs mer om andrahandsuthyrning
Om du av misstag betalar för mycket hyra kan du via hyresbetalningsblanketten be om att överloppshyran återbetalas eller meddela att du betalar följande månadshyra i förskott. Om du vill ha återbetalning, kom ihåg att meddela ditt kontonummer. Kontonumret meddelas i första hand i Domo.
Du kan vid behov skicka ditt kontonummer för återbetalning av hyran även per e-post eller lämna in det personligen på servicebyrån. Om du har möjlighet att använda skyddad e-post rekommenderar vi att du använder den för att skicka in personuppgifter. Vi tar inte emot kontonummer med blanketten eller muntlig anmälan.
Om du har svårigheter att betala hyran eller vill göra upp ett betalningsavtal be om kontakt med hyresbetalningsblanketten. Om den tredje obetalda hyran förfaller överförs hyresskulden automatiskt till indrivning.
Betalning av säkerheten
Säkerhetsfakturan skickas till dig per e-post till den adress som du använde när du loggade in i Domo. Se alltså till att dina kontaktuppgifter i Domo är tidsenliga.
Du behöver inte tänka på hyran förrän du fått fakturorna. Fakturorna skickas i allmänhet nära hyresavtalets begynnelsedatum. Den första hyran och säkerheten ska betalas före förfallodagen på respektive faktura. Förfallodagen är inte nödvändigtvis den 6 dagen i månaden som på de följande hyresfakturorna, eftersom förfallodagen för den första hyran och säkerheten bestäms enligt tidpunkten när fakturorna skickas till hyresgästen. Vissa månader skickas information om förlängda betalningstider med fakturorna, så det gäller att läsa meddelandena.
Gällande hyressäkerhetsärenden, kan du kontakta ekonomiförvaltningen med säkerhetsblanketten.
Säkerheten återbetalas på det konto som du uppgett, senast den 20:e dagen i månaden om alla hyresplikter är omskötta och inga skador har orsakats i bostaden. Om du inte har fått säkerheten tillbaka den 20. i månaden, ta kontakt med säkerhetsblanketten.
Kontonumren meddelas i första hand i Domo. Du kan vid behov skicka ditt kontonummer för återbetalning av säkerheten även per e-post eller lämna in den personligen på servicebyrån. Om du har möjlighet att använda skyddad e-post, rekommenderar vi att du använder den för att skicka dina uppgifter. Vi tar inte emot kontonummer med blanketten eller muntlig anmälan.
OBS! Om du har ett gemensamt hyresavtal med en annan hyresgäst och den andra hyresgästen flyttar ut före dig har du ansvar för slutstädning av bostaden. Vi återbetalar säkerheten och när säkerheten är återbetald kan vi inte längre kräva den av hyresgästen i det fall att slutstädningen har försummats.
Hyresvärden kan använda säkerheten för att täcka bland annat följande kostnader: obetald hyra, slutstädningskostnader, förnyelseavgifter för oåterlämnade nycklar, kvittering av överenskomna avtalsböter, skador som orsakats bostaden såsom skador orsakade av husdjur eller övriga skador som inte orsakats av sedvanlig nötning.
Efter överlåtelse av bostaden kan AUS beställa en städare till bostaden och debitera kostnaderna av hyresgästen om slutstädningen inte är gjord eller den gjorts bristfälligt. Beroende på kostnaderna kan säkerheten förbehållas helt eller delvis. Vid behov förbehålls säkerheten tills vidare till exempel tills bostadens skick har granskats eller en saknad nyckel har återlämnats.